Konverteringsoptimering

Derfor skal du opprioritere konverteringsoptimering

De fleste marketingchefer investerer størstedelen af deres online marketingbudget på at købe trafik – SEO, Adwords, banner, affiliate med videre – og kun meget lidt på at på få flere kunder ud af den dyrt købte trafik. Dermed går de glip af væsentlige forretningsmæssige resultater. Ofte kan man nemlig med en beskeden indsats forbedre sin konverteringsrate markant.

Ved at arbejde med konverteringsoptimering får du:

Større indtjening: Mere salg og flere leads uden ekstra omkostninger til at købe mere trafik.

Mulighed for at få mere trafik: Med en bedre konverteringsrate falder prisen på en ny kunde. Dermed bliver det ofte lønsomt at investere i mere trafik. F.eks. kan du øge dine budpriser på Adwords så du får bedre placeringer og dermed endnu mere trafik.

Hurtig og målbar ROI: Din Return On Investment er meget målbar, idet den øgede konverteringsrate kan omregnes direkte til kroner og øre på årsbasis. Oftest vil investeringen i konsulentbistand tjene sig hjem på blot 1-3 måneder.

Hvad er konverteringsoptimering

En konvertering er, når en besøgende foretager den handling på hjemmesiden, du ønsker. Det kan eksempelvis være:

  • Et gennemført salg (f.eks. i en webshop)
  • En tilmelding (f.eks. til et abonnement eller nyhedsbrev)
  • Download (f.eks. gratis prøveversion af software)
  • Udfyldning af en formular (f.eks. anmodning om at blive ringet op af en sælger)

Konverteringsoptimering handler kort sagt om analysere sig frem til, hvad der afholder de besøgende fra at konvertere – og så fikse årsagen. Processen indeholder en blanding af flere discipliner:

  • Salgspsykologi
  • Webanalyse
  • Usability
  • Persuasive design
  • Copywriting

I praksis laver man en ny forbedret version af en eller flere sider og splittester, om man har opnået en forbedring. Man får altså et facit på, hvor meget bedre (eller dårligere), den nye side konverterer i forhold til den gamle.

”Best practice” er en myte

Nettet bugner af blogs, der anviser ”best practice” råd for konverteringsoptimering. Måske har du allerede hørt nogen af:

”Grønne knapper virker bedre end røde”

”Knappen skal altid være over foldelinien”

”Der skal ikke være topnavigation på en landingsside”

”Korte sider konverterer bedre end lange ”

Sandheden er imidlertid, at ”Best practice” er en myte. Der findes ganske enkelt ikke nogen råd, der virker på alle hjemmesider. Man kan ikke sige ”grønne knapper virker bedre end røde.” Man kan derimod sige, at knappen skal være tydelig, så den fanger kundens opmærksomhed.

Hvad gør man så, hvis man ikke skal følge best practice? Man anvender i stedet den rette tænkning og metode, så man kan komme frem til, hvad der virker på netop ens eget site.

Læs mere om min metode her